Theaterverslag: Arabische nacht
Arabisch nacht
Regie:Matthijs R?mke
Spel:Steve Hooi, Kees Hulst, Jos? Kuijpers, Joep Onderlinde, Wimie Wilhelm
21-10-2003 heb ik (met wim) de voorstelling Arabische Nacht in de naald gezien. De voorstelling was bijzonder omdat de acteurs niet gewoon een rol speelden maar telkens vertelden wat ze zagen, voelden, deden en zeiden. Het werd hierdoor heel erg duidelijk waarom de acteurs bepaalde dingen deden. Het theater van de Naald is een lijsttheater. Het decor werd gevormd door een soort houten luxaflex met op het toneel een soort huiskamer inrichting. Er werd weinig gebruik gemaakt van lichteffecten. Het podium was het grootste deel van de voorstelling ?tl-verlicht?. Alleen op de momenten waarin de mensen elkaar kusten werd er rood licht gebruikt en klonk er harde muziek.
Het verhaal ging over 2 vrouwen die bij elkaar op een kamer wonen, de conci?rge van hun flat, iemand die tegenover hun kamer, in het andere flatgebouw woont en de vriend van een van de vrouwen. In de flat van de 2 vrouwen is de lift kapot en op de bovenste etages is er geen water, en dit op een bloedhete zomerse dag. De vrouw van wie de kamer eigelijk is komt thuis van haar werk en valt in slaap, een voor een komen alle mannen langs haar kamer, de conci?rge voor het water, de vriend van haar huisgenoten en de man aan de overkant die had staan douchen en kennis kwam maken. Alle 3 kunnen ze de verleiding niet weerstaan om haar te kussen en als dat gebeurd komen ze terecht op hele andere plekken, in een fles, een arabische woestijn.
De levens van de personages worden door elkaar gegooid waardoor hele rare dingen gebeuren.
Er is niet echt sprake van 1 hoofdpersoon, alle 5 de acteurs zijn even belangrijk.
Ik had niet echt het idee dat er een boodschap achter het verhaal zat.
Ik vond het toneelstuk heel bijzonder door de aparte manier waarop het vertelt was. Er zaten af en toe hele leuke stukken in en het verhaal was vrij goed te volgen. Volgens het theater was het toneelstuk speciaal voor de jeugd, dit was niet echt te merken(zowel aan het stuk zelf als aan het publiek). Ik denk dat het stuk best geschikt is voor de jeugd maar niet echt speciaal daarvoor bedoeld is.
Regie:Matthijs R?mke
Spel:Steve Hooi, Kees Hulst, Jos? Kuijpers, Joep Onderlinde, Wimie Wilhelm
21-10-2003 heb ik (met wim) de voorstelling Arabische Nacht in de naald gezien. De voorstelling was bijzonder omdat de acteurs niet gewoon een rol speelden maar telkens vertelden wat ze zagen, voelden, deden en zeiden. Het werd hierdoor heel erg duidelijk waarom de acteurs bepaalde dingen deden. Het theater van de Naald is een lijsttheater. Het decor werd gevormd door een soort houten luxaflex met op het toneel een soort huiskamer inrichting. Er werd weinig gebruik gemaakt van lichteffecten. Het podium was het grootste deel van de voorstelling ?tl-verlicht?. Alleen op de momenten waarin de mensen elkaar kusten werd er rood licht gebruikt en klonk er harde muziek.
Het verhaal ging over 2 vrouwen die bij elkaar op een kamer wonen, de conci?rge van hun flat, iemand die tegenover hun kamer, in het andere flatgebouw woont en de vriend van een van de vrouwen. In de flat van de 2 vrouwen is de lift kapot en op de bovenste etages is er geen water, en dit op een bloedhete zomerse dag. De vrouw van wie de kamer eigelijk is komt thuis van haar werk en valt in slaap, een voor een komen alle mannen langs haar kamer, de conci?rge voor het water, de vriend van haar huisgenoten en de man aan de overkant die had staan douchen en kennis kwam maken. Alle 3 kunnen ze de verleiding niet weerstaan om haar te kussen en als dat gebeurd komen ze terecht op hele andere plekken, in een fles, een arabische woestijn.
De levens van de personages worden door elkaar gegooid waardoor hele rare dingen gebeuren.
Er is niet echt sprake van 1 hoofdpersoon, alle 5 de acteurs zijn even belangrijk.
Ik had niet echt het idee dat er een boodschap achter het verhaal zat.
Ik vond het toneelstuk heel bijzonder door de aparte manier waarop het vertelt was. Er zaten af en toe hele leuke stukken in en het verhaal was vrij goed te volgen. Volgens het theater was het toneelstuk speciaal voor de jeugd, dit was niet echt te merken(zowel aan het stuk zelf als aan het publiek). Ik denk dat het stuk best geschikt is voor de jeugd maar niet echt speciaal daarvoor bedoeld is.