Opdracht: Titiaan
PW Geschiedenis : de Renaissance
Titiaan of Tiziano Vecelli of Vecellio was ??n van de belangrijkste kunstschilders van de Hoog-Renaissance. We laten hem zelf aan het woord :
* Titiaan, vertel ons eens wat meer over jezelf.
-Wel, ik ben geboren in Pieve Di Cadore, een dorpje in de Dolomieten zo'n 190 km ten noorden van Veneti?. Ik was eerst leerling van Gentile Bellini en later van zijn broer Giovanni, maar ik ben eerlijk gezegd ook sterk be?nvloed door Giorgione.
* Kun je ons vertellen wat je deed in je beginjaren als kunstenaar?
-Ik werkte veel samen met Giorgione. Ik was zo onder de indruk van deze kunstenaar dat ik zijn schilderstijl overnam en naar mijn smaak ging aanpassen.
Rond 1508 brachten Giorgione en ik fresco's aan op de gevel van het Fondaco dei Tedeschi in Veneti?, waarbij Giorgione de prominente kanaalzijde voor zijn rekening nam, want hij was toen bekender dan ik. In 1511 maakte ik fresco's in de Scuola del Santo in Padua en vanaf ongeveer 1515 maakte ik werk in opdracht van de familie d'Este uit Ferrara.
Johannes de Doper,door Titiaan
* U hebt veel samengewerkt met Giorgione en hebt veel van hem geleerd. Wat deed u na zijn overlijden?
-Na Giorgiones dood en het vertrek naar Rome van Sebastiano del Piombo in 1511 was de hoogbejaarde Giovanni Bellini mijn voornaamste concurrent. Toen hij in 1516 overleed, werd ik in zijn plaats de offici?le schilder van de republiek Veneti?, een functie die ik al eerder had geprobeerd over te nemen. (Het grootste deel van het werk dat ik maakte voor de Venetiaanse overheid, is echter verloren gegaan tijdens de brand in het Dogenpaleis in 1577, nvdr).
In datzelfde jaar begon ik aan een van mijn beroemdste werken, het gigantische Tenhemelopneming van Maria in de Frari-kerk in Veneti? (690 bij 360 cm, 1516-1518, nvdr).
* Rond 1530 kwam je in contact met Keizer Karel V. Wat kun je ons vertellen over die periode in je leven?
-In 1530 werd ik in dienst genomen als hofmeester bij keizer Karel V. Dit betekende dat ik de persoonlijke schilder van de keizer werd. Ik schilderde verschillende portretten van de keizer. Ik werd in de adelstand verheffend en tot hofschilder benoemt voor mijn kopie van Keizer Karels portret van de hand van Jakob Seisenegger. In de jaren 1530 werkte ik ook voor het hof in Urbino, waar ik onder meer La Bella ,rond 1536, en het naakt Venus van Urbino ,rond 1538, maakte. In 1545-46 bezocht ik Rome, wat mij inspireerde tot mythologisch werk als Dana?. Ook maakte ik er een portret van paus Paulus III en leden van zijn familie. In de periode 1548-1551 bezocht ik het keizerlijk hof in Augsburg, waar ik portretten maakte. Lucas Cranach de Oude zou er een portret van mij geschilderd hebben, maar dat is verloren gegaan.
* En wat deed je toen Keizer Karel in 1555 troonafstand deed?
-Toen ging ik werken voor Filips II van Spanje, voor wie ik vooral mythologisch, erotisch getint werk maakte als Diana en Callisto (het werk dat hij toen aflevert zal veel invloed gaan hebben op de verdere ontwikkeling van de schilderskunst ik Spanje en de Nederlanden Vooral de manier waarop hij kleur en licht bracht in zijn schilderijen hebben menig kunstenaar later ge?nspireerd, nvdr). Onder mijn vele assistenten waren mijn zoon Orazio en Palma Giovane. De laatste is een perfectionist, die vaak een schilderij maandenlang niet aanraakte, waarna hij het opnieuw zeer kritisch bekeek en dingen die hem niet aanstonden zorgvuldig verbeterde.
* Dank u voor dit interview.
Titiaan of Tiziano Vecelli of Vecellio was ??n van de belangrijkste kunstschilders van de Hoog-Renaissance. We laten hem zelf aan het woord :
* Titiaan, vertel ons eens wat meer over jezelf.
-Wel, ik ben geboren in Pieve Di Cadore, een dorpje in de Dolomieten zo'n 190 km ten noorden van Veneti?. Ik was eerst leerling van Gentile Bellini en later van zijn broer Giovanni, maar ik ben eerlijk gezegd ook sterk be?nvloed door Giorgione.
* Kun je ons vertellen wat je deed in je beginjaren als kunstenaar?
-Ik werkte veel samen met Giorgione. Ik was zo onder de indruk van deze kunstenaar dat ik zijn schilderstijl overnam en naar mijn smaak ging aanpassen.
Rond 1508 brachten Giorgione en ik fresco's aan op de gevel van het Fondaco dei Tedeschi in Veneti?, waarbij Giorgione de prominente kanaalzijde voor zijn rekening nam, want hij was toen bekender dan ik. In 1511 maakte ik fresco's in de Scuola del Santo in Padua en vanaf ongeveer 1515 maakte ik werk in opdracht van de familie d'Este uit Ferrara.
Johannes de Doper,door Titiaan
* U hebt veel samengewerkt met Giorgione en hebt veel van hem geleerd. Wat deed u na zijn overlijden?
-Na Giorgiones dood en het vertrek naar Rome van Sebastiano del Piombo in 1511 was de hoogbejaarde Giovanni Bellini mijn voornaamste concurrent. Toen hij in 1516 overleed, werd ik in zijn plaats de offici?le schilder van de republiek Veneti?, een functie die ik al eerder had geprobeerd over te nemen. (Het grootste deel van het werk dat ik maakte voor de Venetiaanse overheid, is echter verloren gegaan tijdens de brand in het Dogenpaleis in 1577, nvdr).
In datzelfde jaar begon ik aan een van mijn beroemdste werken, het gigantische Tenhemelopneming van Maria in de Frari-kerk in Veneti? (690 bij 360 cm, 1516-1518, nvdr).
* Rond 1530 kwam je in contact met Keizer Karel V. Wat kun je ons vertellen over die periode in je leven?
-In 1530 werd ik in dienst genomen als hofmeester bij keizer Karel V. Dit betekende dat ik de persoonlijke schilder van de keizer werd. Ik schilderde verschillende portretten van de keizer. Ik werd in de adelstand verheffend en tot hofschilder benoemt voor mijn kopie van Keizer Karels portret van de hand van Jakob Seisenegger. In de jaren 1530 werkte ik ook voor het hof in Urbino, waar ik onder meer La Bella ,rond 1536, en het naakt Venus van Urbino ,rond 1538, maakte. In 1545-46 bezocht ik Rome, wat mij inspireerde tot mythologisch werk als Dana?. Ook maakte ik er een portret van paus Paulus III en leden van zijn familie. In de periode 1548-1551 bezocht ik het keizerlijk hof in Augsburg, waar ik portretten maakte. Lucas Cranach de Oude zou er een portret van mij geschilderd hebben, maar dat is verloren gegaan.
* En wat deed je toen Keizer Karel in 1555 troonafstand deed?
-Toen ging ik werken voor Filips II van Spanje, voor wie ik vooral mythologisch, erotisch getint werk maakte als Diana en Callisto (het werk dat hij toen aflevert zal veel invloed gaan hebben op de verdere ontwikkeling van de schilderskunst ik Spanje en de Nederlanden Vooral de manier waarop hij kleur en licht bracht in zijn schilderijen hebben menig kunstenaar later ge?nspireerd, nvdr). Onder mijn vele assistenten waren mijn zoon Orazio en Palma Giovane. De laatste is een perfectionist, die vaak een schilderij maandenlang niet aanraakte, waarna hij het opnieuw zeer kritisch bekeek en dingen die hem niet aanstonden zorgvuldig verbeterde.
* Dank u voor dit interview.