Werkstuk: Pablo picasso
Onderwerp:
1. Inleiding
2. Kindertekeningen
3. Blauwe periode
4. Roze periode
5. Jaartallen
6. Andere culturen bv. Afrika
7. Kubisme
8. Plaatjes
9. Balletproductie
10. Surrealisme
11. Guernica
12. Het gezin
13. Evaluatie
14. Picasso breekt record
15. Lithografie
Inleiding
Pablo Ruiz Picasso werd geboren op 25 oktober 1881 in het Spaanse Malaga. Als driejarig kind kon hij beter tekenen dan praten en op zijn achtste maakte hij zijn eerste olieverfschilderij. Hij werd aangemoedigd door zijn vader die zelf een
getalenteerd schilder was en lesgaf aan enkele bekende kunstacademies in Spanje. Toen Picasso veertien was verhuisde het gezin naar Barcelona en schreef hij zich daar in aan de kunstacademie. Hij maakte toen veel religieuze schilderijen. Dankzij de financi?le steun van zijn familie kon hij in 1897 naar Madrid vertrekken om aan de beste kunstacademie van Spanje te gaan studeren. Tot hij enkele maanden later ernstig ziek werd en terug moest keren naar Barcelona, verwaarloosde hij zijn studies, hij hing liever op straat en in caf?s rond. Tijdens zijn herstelperiode verbleef hij op het platteland, waar hij een reeks idyllische landschappen schilderde. Die vormden een enorm contrast met de donkere droefgeestige werken die hij nadien zou maken, na het overlijden van enkele van zijn dierbaren. Rond 1900 speelde het beroemde Barcelonese caf? "El 4 gats" een grote rol in zijn leven en in dat van vele andere bekende kunstenaars en architecten. Hij hield er zijn eerste tentoonstelling en maakte een poster en de menukaarten voor het caf?. Toen hij negentien was ging hij voor de eerste keer naar Parijs, waar hij een tijdlang op straat en in caf?s leefde, tot hij een kunsthandelaar ontmoette die zijn werk mooi vond en hem een job aanbood. Al snel wou hij onafhankelijk zijn en verhuisde.
Pablo Picasso
Picasso leidde een turbulent leven: hij verhuisde constant van Parijs, naar Barcelona, naar Madrid of naar de Franse kust. Zijn liefdesleven was al even veranderlijk; hij had enorm veel minnaressen en ook enkele minnaars, was getrouwd en weer gescheiden en had drie kinderen bij twee verschillende vrouwen. Hij was erg wispelturig, veranderlijk, egocentrisch, bezitterig en wou veel aandacht krijgen. Anderzijds was hij uitermate getalenteerd, creatief en kon hij erg charmant zijn. Zijn kunst was al even veranderlijk als zijn gemoedstoestand. Als hij gelukkig was maakte hij vrolijke werken, maar tijdens zijn vele depressieve periodes maakte hij erg droefgeestige, donkere schilderijen.
Kindertekeningen
Zijn vader werkte als restaurateur in het museum van M?lage en gaf tekenles aan de kunstschool. ?Mijn vader maakte schilderijen voor de eetkamer; partijzen en duiven, duiven en konijntjes: het vel en de veren waren erop te zien?, vertelde Picasso later. ?Er waren altijd duiven te zien; ze zaten in een duiventil of vlogen vrij rond en werden in de kamers vereeuwigd.? Zijn vaders liefde voor duiven en zijn enthousiasme voor het stierengevecht (waar hij zijn zoon vaak mee naartoe nam) waren van grote invloed op Picasso. Toen hij jong was tekende hij veel duiven en stieren(-gevechten). Picasso wilde niets anders dan schilderen en ging alleen naar school als hij een van zijn vaders duiven en wat kwasten mee mocht nemen. Don Jose stimuleerde Picasso om volgens de academische regels te tekenen; jaren later, toen Picasso als oude man een expositie van kindertekeningen bezocht, merkte hij op: 'Toen ik zo oud was, kon ik te4mn als Rafael, maar het kostte me mijn hele leven om te leren tekenen als zij.' In 1895 verhuisde de familie naar Barcelona, in die tijd nam literair en artistiek centrum dat ontvankelijk was voor de idee?n van de Europese avant-garde.
Tekening door 9-jarige Picasso
Picasso in 1885 (4 jaar)
De blauwe periode 1901 - 1904
We kennen Pablo Picasso natuurlijk allemaal om zijn eigenzinnige abstracte portretten. Maar hij heeft niet altijd zo geschilderd. Toen hij ongeveer 20 jaar oud was, had hij zijn "blauwe periode". Een goede vriend van hem was net overleden, en daardoor werd hij erg somber. Dat zag je terug in zijn werk: hij gebruikte bijna alleen maar de kleur blauw. Hierdoor kreeg zijn werk een erg somber, maar mooi karakter. In de ?Blauwe periode? cre?erde Picassso zijn eerste eigen stijl. Zijn schilderijen uit deze periode zijn zwaarmoedig, zwartgallig deprimerend en triest. Een van de bekendste werken uit deze periode was ?La vie? uit 1903. In deze periode stonden isolement en eenzaamheid centraal. De overwegende blauwe kleur was zijn eerste handelsmerk. Later zouden de schilderijen uit deze periode tot de duurste van zijn werken gaan behoren. In dit jaar schildert hij ongeveer 50 werken in 4 maanden. Maar daar schoot Picasso toen niets mee op, weinig mensen kenden hem en hij leefde hij nu op een armoedig zolderkamertje.
Roze Periode 1904 ? 1907
De Roze periode breekt aan, als Picasso verliefd wordt op, en een relatie kreeg met Fernande Olivier. In de Roze periode schildert Picasso vooral rustige schilderijen. Picasso schilderde in die periode met de tinten roze, beige en lichtblauw. De onderwerpen zijn voornamelijk: acrobaten en dansers, romantische harlekijnen (zelfportretten) en andere circus- artiesten. Hij wordt hierbij ge?nspireerd door de leden van het ?Bedrand circus?.
Tijdens de Roze periode heeft Picasso constant ge?xperimenteerd. In zijn vele nieuwe studies en schilderijen komen de zachte kleuren blauw en roze vaak voor. Vandaar de titel: roze periode. Roze stond voor lyriek.
De portretten zijn abstracte en vereenvoudigde beeldhouwwerken die hij naar het doek heeft vertaald. Picasso krijgt ook meer aandacht voor de beeldhouwkunst en grafisch werk. Hij gaat op zoek naar andere technieken.
In tegenstelling tot de schilderijen in de blauwe periode, worden de schilderijen uit de roze periode wel goed verkocht. Dit, omdat het vaak vrolijkere schilderijen zijn met duidelijke kleuren. Picasso is dus niet arm meer tijdens en na deze periode. Picasso probeert in de logisch uitziende schilderijen soms die logica te verdrijven. Zo laat hij een keer een heel onderbeen van een figuur weg. Niet omdat deze figuur invalide moet zijn, of is, maar puur om een grapje uit te halen en de bekijker te verrassen. Bij sommige schilderijen uit deze periode moet je echt ?op je hoede zijn?, om te ontdekken dat het vaak onrealistisch is. Niet alle portretten uit zijn Roze periode zijn plezierig. Er zijn ook onplezierige tijden in de Roze periode die Picasso tot ander werk leidde. Zo schildert hij het schilderij ?In de Lapin Agile?. Een schilderij met duidelijk vrolijke kleuren. Maar de afbeelding is vrij treurig. Het doet me een beetje denken aan het schilderij ?De Absintdrinkster?, uit de blauwe periode. Twee mensen in een kroeg die somber, nietszeggend voor zich uit zitten te staren en totaal geen contact met elkaar hebben. Ook hebben ze beide een glas wijn voor hun neus. Dit schilderij heeft Picasso geschilderd toen hij in een sombere bui was. Als de Roze Periode steekt Picasso weer een totaal andere richting in: het Kubisme.
Jaartallen
1881 - Geboorte van Pablo Ruiz Blasco Picasso, 25 oktober, te M?laga in Spanje. Volgens de Spaanse gewoonte krijgt hij de achternaam van beide ouders.
1895 - Het gezin Ruiz verhuist naar de Catalaanse stad Barcelona, waar de vader van Picasso is aangesteld als tekenleraar bij de School van Schone Kunsten.
1897 - Pablo gaat naar Madrid en doet toelatingsexamen voor de Koninklijke Academie San Fernando; hij slaagt met gemak voor het examen.
1900 - Picasso's eerste tentoonstelling wordt gehouden in Els Quatre Gats, een kroeg in Barcelona. In oktober vertrekt Picasso met zijn vriend Carlos Casagemas naar Parijs.
1901 - Het begin van de blauwe periode. Drie jaar lang, wordt het werk van Picasso, dat gericht is op de daklozen en sociale verschoppelingen, overheerst door blauwtinten.
1904 - Picasso vestigt zich in Parijs, leeft met andere kunstenaars in een oud gebouw dat bekend staat als Bateau Lavoir. Als hij geinspireerd raakt door het circus, beint hij aan de roze periode.
1907 - Picasso maakt een groot doek af waar hij in het geheim aan heeft gewerkt. Les Demoiselles d'Avignon, dat het begin van het kubisme aangeeft, is zelfs voor zijn vrienden een schok.
1909 - Op vakantie in Spanje schildert Picasso veel doeken die tentoongesteld worden wanneer hij terugkeert naar Parijs. Het kubisme begint erkenning te krijgen.
1914 - Frankrijk is in oorlog met Duitsland. Veel van Picasso's vrienden worden voor het leger opgeroepen. Als Spaans burger is hij daar niet bij betrokken en hij blijft in Parijs.
1917 - De dichter Jean Cocteau betrekt Picasso in de balletproductie parade. Picasso ontmoet Olga Koklova, een ballerina bij het balletgezelschap Diaghilev.
1921 - Nadat ze in 1918 zijn getrouwd, vieren Picasso en Olga de geboorte van hun zoon Paulo. picasso is nu beroemd en begint geld te verdienen.
1928 - De twee volgende jaren werkt Picasso aan een serie schilderijen van baders. Met deze kunstwerken komt de kunstenaar het dichtst bij het surrealisme.
1935 - Olga verlaat Picasso en neem Paulo met zich mee. Een aantal maanden later wordt Picasso's dochter Maya geboren uit zijn langdurige relatie met Marie-Th?rese Walter.
1936 - In Spanje breekt een burgeroorlog uit. Picasso staat aan de kant van de Republikeinen, de gekozen regering, en kiest partij tegen generaal Francisco Franco en de nationalisten.
1937 - Op 26 april wordt de Baskische stad Guernica door Duitse bommenwerpers verwoest. Picasso's schilderij Guernica (inmiddels erg beroemd) wordt het symbool van de verwoesting die is aangericht door de oorlog.
1939 - Hitler valt Polen binnen, waardoor Frankrijk en Engeland Duitsland de oorlog verklaren. Andere landen raken betrokken en de Tweede Wereldoorlog breekt uit. De nazi's bezetten Frankrijk.
1944 - De geallieerden vallen in juni Normandie binnen en de bevrijding van Europa wordt daarmee in gang gezet. Picasso wordt als symbool van het verzet tegen de nazi's uiteroepen.
1947 - Picasso's derde kind Claude wordt geboren. Zijn moeder Francoise Gilot, is Picasso's nieuwe levenspartner, met wie hij naar het zuiden van Frankrijk verhuist.
1949 - Hoewel er een dochter, Paloma, is geboren staat de relatie tussen Picasso en Francoise op springen. Ze scheiden tenslotte in 1953.
1954 - Picasso koopt een huis bij Cannes en woont daar met zijn nieuwe levenspartner Jacqueline Roque. Hij is nu heel beroemd en wordt lastiggevallen door een nieuwsgierig publiek.
1966 - Andr? Malraux, schrijver en vriend van Picasso , die benoemd is tot minister van Cultuur organiseert een overzichtstentoonstelling met meer dan 700 werken van Picasso.
1973 - Picasso sterft op 91-jarige leeftijd in Mougins. Twee jaar daarvoor heeft het Louvre een tentoonstelling van zijn werk gehouden, een ongebruikelijke eer voor een kunstenaar die nog in leven is.
Andere culturen bv. Afrika -
In het begin van de 20ste eeuw was negerkunst voor rariteitenverzamelaars iets heel bekends, maar voor kunstenaars niet. In ieder geval was Matisse de eerste die be?nvloed werd, niet zozeer in zijn schilderkunst als wel in zijn beeldhouwwerk, door de Afrikaanse beelden en het was Matisse die Picasso's aandacht erop vestigde. Het is duidelijk dat Picasso op zijn laatst ergens in de lente van 1907 bekend raakte met Afrikaanse beelden. De schilderijen uit die periode bevestigen dat. De 'Demoiselles d'Avignon', of tenminste de twee figuren rechts en zelfs meer nog de studies die ermee samenhangen en een aantal verwante schilderijen uit 1907, bevestigen allemaal zijn kennis van tenminste twee Afrikaanse stijlen, maskers uit Ivoorkust (vooral Dan) en met koper beslagen wachterfiguren van de Bakota stam uit Gabon. Een vergelijking van de 'Danser' (1907), het schilderij dat het meest overeenkomt met zijn primitieve prototype wijst op Picasso's gecompliceerde en subtiele relatie met Afrikaanse kunst. De parallellen zijn duidelijk: de armen van de figuur zijn achter het hoofd gebracht om het gezicht te omlijsten op de manier van de schematische hoofdtooi van het Bakota beeld; het gebogen rechterbeen met de voet die tegen de linkerkuit drukt, benadert de hoekig gevormde ledematen (die misschien helemaal geen benen zijn) en het geruwde oppervlak van het metaal kan vergeleken worden met de weloverwogen grote en ongelijke modellering van ogen en neus. Maar de verschillen zijn minstens even sprekend.
De danser van Avignon
Kubisme 1907
Picasso is het bekendste door zijn uitvinding: het Kubisme. Het is ontstaan als een verzet tegen de westerse kunst en is een nieuwe waarneming van de werkelijkheid. Het bekendste werk uit deze periode is ?Les Demoiselles d?Avignon?. Dit werk doet met hun warme kleuren nog herinneren aan de Roze Periode. Picasso wilde alles in ??n keer in de grond boren. Hij kwam in opstand tegen het beeld dat men zich van hem als schilder gevormd had en met dit schilderij verzette hij zich tegen de hele westerse kunst vanaf het begin van de Renaissance. Zijn inspiratie voor dit werk kwam uit Spaanse en Afrikaanse beeldhouwwerken. Nog helemaal onder de invloed van het vroege Kubisme van ?Demoiselles d?Avignon? staat ?Fruitschaal en brood op een tafel?.
Hij gebruikt niet meer het centrale perspectief, maar ieder voorwerp wordt apart weergegeven vanuit een steeds ander gezichtspunt.
In 1909 keerde hij terug naar het afgezonderde Horta de Ebro. Hier situeert zich ook een van de productiefste perioden van zijn leven. Hij schildert er ?Vrouw met peren?, dit werk markeert een verdere ontwikkelingsfase van het analytische Kubisme. Het is een portret van Fernande. De verbeelding van de afgebeelde voorwerpen wordt de volgend jaren steeds groter. In het schilderij ?Gitaar? werden stukken vloerbedekking, kranten en gekleurd papier op het linnen gekleefd. Wanneer hij Eva leert kennen, verbreekt hij zijn relatie met Fernande.
Balletproductie 1917
In 1915 verbaasde Picasso zijn bewonderaars door realistische portrettekeningen van zijn vrienden Vollard en Max Jacob, gehouden in strakke contourlijnen. In 1917 ging hij met Jean Cocteau naar Rome, om er de aankleding van het ballet Parade (muziek van Erik Satie) te verzorgen. Hij ontdekte er de kunst van de oudheid en de renaissance en ontmoette er Igor Strawinsky en de danseres Olga Kochlova (met wie hij in 1918 trouwde). In de ontwerpen voor balletdecors van de volgende jaren en in zijn schilderijen komen nadien klassieke motieven naar voren, naast andere werken die in een consequent kubistische stijl zijn gehouden: zo staat in 1921 zijn klassieke compositie Drie vrouwen bij de bron naast het kubistische werk Drie muzikanten (beide Mus. of Mod. Art, New York). Picasso beschikte vanaf die tijd vrijelijk over zijn stijlmiddelen: in de klassieke trant vooral werken over het thema moederschap ? ingegeven door de geboorte van zijn zoon Paolo ?, in kubistische stijl de reeks grote stillevens. Naast deze werken kwam, als een andere vernieuwing, in 1925 zijn werk De dans (Tate Gall., Londen) te staan, waarin de ontketende driften en verhevigde hartstochten, die tot nu toe buiten zijn oeuvre stonden, het thema vormen. Van dit werk leidt een rechte lijn naar zijn zgn. monsterperiode van het einde van de jaren twintig, waarin agressieve, wanstaltige figuren een levensgevoel van dreiging en onlust vertolken.
In Rome ontmoette Picasso Olga Kochlova, ??n van Diaghilevs danseressen. Olga, dochter van een Russische generaal, was een knappe, conventionele vrouw met sterke wil. Het paar is hier te zien bij de premi?re van Parade in Parijs, in mei 1917; een jaar later trouwden ze.
Op Picasso's valgordijn zijn de harlekijnen en circusartiesten te zien van zijn vroegere werken uit de roze periode. De kleuren zijn hier echter feller en het gordijn ziet eruit als een in het oog springende circusaffiche, herkenbaar voor het publiek.
Surrealisme 1928
In 1924 wordt in Parijs voor het eerst ?Manifest van het surrealisme?, gehouden. Het wordt geschreven door Andr? Salmon.In 1925 neemt Picasso deel aan de eerste tentoonstelling van surrealistische schilders in de galerie Pierre in Parijs. Hij heeft goede relaties met ?de woordvoerders? van het surrealisme. Dit zijn onder andere: Andr? Breton, Paul Eluard, Louis Aragon en Robert Desnos. Picasso heeft sowieso veel schilders te vriend. Picasso heeft zich nooit echt aangesloten bij het surrealisme. Toch schildert hij in deze stijl. In 1928 begint Picasso te experimenteren met figuurtjes van ijzerdraad. De constructie verbindingen en lasnaden vormen- met name in de grotere versies- zijn voor Picasso een grote technische uitdaging. Het wordt metaalmontagne genoemd. Hij werkt nauw met Gonz?lez samen, een goede vriend van hem die hem vooral qua techniek goed helpt. Picasso?s ijzerdraad constructies monden in de loop van 1929/1930 uit in een reeks van ongekende, nogal bizarre (dit is een kenmerk van de surrealistische periode) levensgrote figuren die geheel berusten op sculpturale concepten. Dus niet op die van de schilder- of tekenkunst. Picasso legde dubbelzinnigheid in zijn werk. Alles wat haar kan zijn kan ook lichaam of hoofd zijn, alles wat hoofd kan zijn kan ook lichaam of haar zijn, en alles wat lichaam kan zijn kan ook hoofd of haar zijn. Net als bij zijn kubistische werken zit hier weer een vorm van abstractie in, en moet je er met je eigen oog naar kijken, en alle theorie?n vergeten. De figuurtjes waren surrealistisch.
Le Baiser
Guernica 1937
Picasso was tijdens de Spaanse Burgeroorlog een fel tegenstander van de fascistische leider Franco. Hij stond hierin niet alleen, veel kunstenaars zagen in dat het totalitaire regime een ernstige bedreiging vormde voor de artistieke geest. Een oorlog heeft dan ook zelden zoveel steun van schilders en schrijvers gehad. Op 26 april 1937 bombarderen Duitse bommenwerpers in opdracht van Franco het Baskische stadje Guernica, een soort van hoofdstad voor de Basken en dus van grote sentimentele waarde. Er vallen 1650 doden en 900 mensen raken gewond. Dergelijke aantallen waren in de moderne oorlogvoering nog nooit voorgekomen. En dat terwijl Guernica absoluut niet van strategisch belang was voor Franco. Picasso is razend en begint binnen een week aan zijn grote wandschildering. Hij schetst honderden voorstudies, waarvan er zo'n tachtig bewaard zijn gebleven, en binnen een maand is het werk af. De Guernica is misschien wel een van de meest gruwelijke en schokkende verbeeldingen van de verschrikkingen van een oorlog ooit. Om dit te bereiken gebruikte Picasso een combinatie van technieken die hij al eerder heeft toegepast. Het kubisme vinden we terug in de vlakke vormfragmenten en de verplaatsingen van ogen, oren, ledematen en profiel. Ook invloed uit de Afrikaanse kunst steekt de kop weer op, dit komt het best naar voren in de krachtige, abstracte vormen waaruit de figuren zijn opgebouwd. Bovendien komen er symbolen uit eerdere werken terug in de Guernica. Een voorbeeld hiervan is het stervende paard, dat zich in het midden van het schilderij bevindt en staat voor vergeefs protest. Verder zien we links van het paard een dode soldaat, het zwaard nog in de hand geklemd en daarboven een moeder, verscheurd van verdriet over de dood van haar kind. Een stier staart over dit tafereel heen in de ogen van de toeschouwer. Aan de rechterkant zijn twee figuren en een hoofd afgebeeld, alle drie hevig in paniek. De Guernica is een afbeelding van hoe Picasso zich het lijden voorstelt en hoe hij het zelf ervaart, niet per se van hoe het in de werkelijkheid geweest is. Picasso hanteert deze methode altijd. Bij het schilderen van liefdessc?nes bijvoorbeeld, kan hij geen verschil maken tussen zichzelf en zijn minnares. Daarom zijn zijn portretten van vrouwen zo vaak zelfportretten. In de Guernica weerspiegelt Picasso zijn eigen lijden bij het horen van het nieuws over zijn land. En dat is waar het werk zijn kracht vandaan haalt. Het is geen afbeelding van een re?le gebeurtenis: er zijn geen vliegtuigen, geen explosies, geen verwijzingen naar tijd, jaar of eeuw, er is geen heldendom, en toch is het een protest. Het zit hem in de manier waarop het geschilderd is, in wat er gebeurd is met de ledematen, borsten en ogen. Picasso laat ons de pijn van de figuren voelen met de ogen. Hij rukt de angst en het lijden uit het verband van de geschiedenis. En juist daardoor concentreert alle aandacht zich op die angst en dat lijden.
Het schilderij: Guernica
Het gezin 1970
Het paar van Pablo Picasso bestaat uit een man en een vrouw die zeer innig in elkaar zijn verstrengeld. Rechts zien we de vrouw afgebeeld en links achter haar de man. Ondanks deze benoeming zijn ze toch moeilijk van elkaar te onderscheiden, daar ze samen beeldend ??n geheel vormen. Beiden zijn samengesteld uit grijze, witte en zwarte lijnen en vlakken. De lijnvoering van de figuren loopt echter in elkaar over waardoor bepaalde delen van de gezichten elkaar overlappen. Zo vormt bijvoorbeeld het linkeroog van de vrouw tegelijkertijd het rechteroog van de man. Ook de monden zijn op die manier met elkaar verweven, waardoor het lijkt alsof zij elkaar kussen. De verstrengeling van de lijnen, vlakken en daarmee de figuren versterkt de liefkozing van het paar. De geel-oranje achtergrond vormt een groot contrast ten opzichte van het paar waardoor de eenwording nogmaals wordt benadrukt.
Olga Koklova Pablo Picasso
Paulo Picasso
Evaluatie
Ik vond dit werkstuk van Pablo Picasso een leuk werkstuk om te maken, want ik vind Picasso een bijzondere, maar merkwaardige man, die mooie kunststukken heeft gemaakt. In het werkstuk moesten veel tekeningen in die je zelf moest maken, dat vind ik wel leuk om te doen. Ik teken namelijk graag, en dit vind ik over het algemeen leuker dan wat informatie bij elkaar zoeken en samenvatten. Ook is tekenen wat anders, je doet dit niet bij andere vakken. Het koste me wel veel tijd om dit werkstuk in elkaar te zetten, maar ik had het ervoor over. Het enige probleem was dat ik maar weinig kon vinden over de ?Andere cultuur? en het ?Gezinsportret?. Ik heb hier dus maar weinig informatie voor gebruikt. Dat was eigenlijk het enigste nadeel van het werkstuk, verder ben ik zeker wel tevreden over dit werkstuk en ik hoop dan ook dat u dat ook bent.
Dit was mijn werkstuk over Pablo Picasso