Werkstuk: Grieken & romeinen
Grieks schilderij van Appollo.
1. De Grieken
1. Hoe kennen wij de bouwkunst van de Grieken?
Het begin van onze beschaving ligt bij de oude Grieken en Romeinen. Al meer dan 2000 jaar geleden kenden zij bijvoorbeeld al wiskunde, democratie of atletiek. Vooral door hun gebouwen, beelden en gebruiksvoorwerpen kunnen we nu nog zien hoe zij hebben geleefd. De bouwkunst van de Grieken kennen wij van de tempels. Die werden gebouwd ter ere van de goden. Vooral de buitenkant van de tempels laat je vormen zien die je in latere eeuwen opnieuw zult tegen komen.
2. Waar ging het de Grieken om?
Het ging hun niet om de geweldig grote afmetingen. Op de eerste plaats wilden ze goede verhoudingen. De dikte van een zuil stond in een bepaalde verhouding tot de hoogte. Ze gingen uit van ??n maat. Alle andere maten werden daarvan afgeleid, door te vermenigvuldigen of te delen. Ze hielden zelf rekening met gezichtsbedrog. Bijvoorbeeld: zuilen die op de hoeken staan meer in het licht dan zuilen middenin en lijken daardoor dunner. De buitenste zuilen werden daarom iets dikker gemaakt, zodat ze toch even dik leken als alle andere. De tempels zagen er daarom rustig en logisch uit. Je noemt dat: evenwichtig of harmonieus van vorm.
3. Hoe werden de mensen afgebeeld?
Ook mensen werden zo ideaal mogelijk afgebeeld, bijna als een god. De oude Grieken maakten geen verschil tussen de voorstelling van een god, een held of een atleet. Een krachtig en gespierd lichaam, maar zonder overdreven vormen zoals een bodybuilder.
4. Waarom is de mens belangrijk in de Griekse kunst?
In de Griekse kunst vormt de mens het middelpunt. Men twijfelde aan een leven na de dood. Als gevolg daarvan vereerde men het aardse leven en het leveren van prestaties. Daarom werden goeden als atletische helden voorgesteld, zo natuurgetrouw mogelijk. Ook de Griekse vrouwen werden ideaal en elegant afgebeeld. Ze dragen kleding die sierlijk in plooien valt. De man wordt bijna altijd naakt, de vrouw bijna altijd gekleed afgebeeld.
Acropolis. Het tempelcomplex ziet er logisch en rustig uit, dus harmonieus.
Het tempelcomplex heet Acropolis en staan in Athene. Het betekent: versterkte heuvel; burcht. Het complex bestaat uit meerdere tempels. De Acropolis was in 468 voor chr., het jaar van uitgave, nog niet erg uitgebouwd. De man die de Acropolis groot zou maken door hem na de verwoestingen door de Perzen in zijn huidige pracht te herbouwen, Pericles, was in dat jaar namelijk nog maar 26 en zou zich pas ongeveer 18 jaar later met de Acropolis gaan bemoeien. Hier zijn nog de namen van alle tempels en de jaren waarin ze gebouwd zijn:
Parthenon: 447-431 v chr.
Propylae?n: 437-432 v chr.
Nike-tempeltje: 427-424 v chr.
Erechtheion: na 420 v chr.
2. Impressionisme
1. Hoe ontstond het impressionisme en hoe komen ze aan hun naam?
Rond 1850 was er een groep realisten die alleen buiten schilderde. Daar gingen ze voortaan hun inspiratie zoeken. Op een goed moment maakte Claude Monet een schilderij van een zonsopgang in de haven. Met vlugge streken had hij de kleuren in elkaar gepoetst. Masten en hijskranen zijn nauwelijks te herkennen. In de mist komt waterig de zon op. Vooraan is het silhouet van iemand in een bootje te zien. ?Impressie? betekend ?indruk?. Een schandaal werd het! ?Dat is toch geen schilderen, niets is te herkennen, alleen een haastige indruk! Die impressionisten kunnen niet schilderen.? Wat als scheldnaam was bedoeld, werd een ?merk?: het impressionisme.
2. Waarom schilderden impressionisten buiten?
Daar gingen ze voortaan op zoek naar hun inspiratie.
3. Welke schilder begon vooral met het impressionisme?
Dat was Claude Monet met een schilderij van een haven met een opkomende zon.
Monet bassin aux nympheas. De verschillende dieptelagen.
Claude Monet
Claude Oscar Monet (14 november 1840 - 5 december 1926) was een Frans impressionistische kunstschilder.
Biografie
Claude Monet werd geboren in Parijs en verhuisde toen hij ongeveer 5 jaar oud was met zijn familie naar Le Havre. Monet was in de jaren 1861-62 in militaire dienst in Afrika, hetgeen zijn latere keus om vooral landschappen te schilderen be?nvloed kan hebben.
Vanaf waarschijnlijk 1865 had Monet een relatie met Camille Doncieux. In 1867 werd hun eerste zoon, Jean, geboren in Parijs. Het paar trouwde in de zomer van 1870. Hun huwelijksreis vierden ze in Trouville, maar vanwege de oorlog tussen Frankrijk en Pruissen vluchtten ze naar Londen. Via Nederland kwamen ze terug naar Frankrijk, om zich in 1871 te vestigen in Argenteuil. Deze plaats was makkelijk bereikbaar vanuit het Parijse station Saint-Lazere, waar Monet diverse werken van heeft geschilderd. In deze periode werd Monet kortstondig welvarend, omdat zijn schilderijen goed verkochten.
In 1878 werd de tweede zoon geboren, Michel, kort voordat de familie Monet naar V?theuil verhuisde. In 1879 overleed Camille. Inmiddels leefde Monet ook samen met Alice Hosched? en haar echtgenoot Ernest. Deze ongebruikelijke verhouding leidde tot veel geruchten en tot verwijdering van Monet van zijn collega schilders. In 1883 verhuisde de m?nage met hun acht kinderen naar Giverny. In 1891 overleed Ernest, waarna Monet en Alice konden trouwen. Vanaf dat moment ontstond een welvarend huishouden. In 1911 overleed Alice, gevolgd in 1914 door Monet's oudste zoon Jean. Jean was getrouwd met de tweede dochter van Alice, Blanche. Blanche zorgde als weduwe voor de ouder wordende schilder, die 86 jaar geworden is.
Werk
Na eerst vooral karikatuurtekeningen gemaakt te hebben, begon Monet op 24 jarige leeftijd met het schilderen van landschappen in de buitenlucht, op aanraden van de Normandische schilder Eug?ne Boudin. Monet schilderde daarom vooral de landschappen uit de omgeving waar hij woonde. In Argenteuill het beroemde veld met klaprozen, en in Giverny scenes uit de beroemde tuin van Monet, die later een toeristische trekpleister is geworden. Het is vrijwel onmogelijk om uit het enorme oeuvre van Monet een keus te maken, maar ongetwijfeld werd hij zelf zeer gefascineerd door de Japanse brug in zijn tuin, die hij meerdere malen geschilderd heeft. De verschillende dieptelagen in het schilderij, bestaande uit de brug, de waterlelies, de bomen achter de brug, de weerspiegeling van die bomen en de brug in het water, met soms ook nog de weerspiegeling van de wolken, laat zien wat een meester Monet was in het weergeven van wat hij zag op het doek. Hieronder de versie uit 1899. Hiermee is Monet geslaagd in wat de impressionisten wilden doen, vastleggen van hetgeen zij zagen in de werkelijkheden.
3. Expressionisme
1. Wat is expressief?
Dat je uit je dak gaat van vreugde. Dat zo je staat te springen en te dansen dat anderen er ook blij van worden.
2. Wat is een kenmerk van expressionisme?
Met veel gevoel uitdrukking geven aan persoonlijke gevoelens.
3. Hoe schilderden expressionisten?
Grof, zonder afleidende details. Met een beweeglijke manier van schilderen. De warme kleuren maakt iets nog zwingerder.
4. Benoem waarom het schilderij ?de dans om het gouden kalf? typisch expressionistisch is.
Het is grof geschilderd zonder details die de aandacht afleiden, en het is vrolijk geschilderd dat je zelf bijna ook zou gaan dansen.
Vrouw in de groene jas (1913) Macke. Het geeft het een gevoel weer.
August Macke
Geboren: 1887 Meschede Sauerland
Gestorven: 1914 Perthes les Hurles Champagne
Duits expressionistisch schilder
Hij studeerde van 1904 tot 1906 aan de kunstacademie en de kunstnijverheidsschool in D?sseldorf. In deze stad was Macke enige tijd werkzaam als ontwerper voor diverse theatervoorstellingen.
In 1905 maakte Macke zijn eerste reis naar Ital?.
Een jaar later verbleef hij onder meer in Belgi?, Nederland en Engeland. In Parijs raakte Macke bekend met het impressionisme en het fauvisme.
Na een korte schildersstudie aan de schildersschool van Corinth in Berlijn, bezocht august macke met Koehler Parijs.
In 1909 huwde de kunstenaar met Elisabeth Gerhardt. Het echtpaar vestigde zich aan de Tegernsee.
In 1910 verhuisde august macke naar Bonn, sloot zich aan bij de Neue K?nstlervereinigung M?nchen en raakte bevriend met de expressionist franz marc.
In 1911 draagt hij bij aan de Almanak van `der-blaue-reiter` en neemt deel aan de tentoonstelling.
In 1912 is hij mede-organisator van de Sonderbund-tentoonstelling en gaat samen met Franz Marcnaar Parijs, waar het tweetal onder meer de kunstenaar delaunay ontmoette en de dichter apollinaire ontmoet.
In 1913 organiseert hij de tentoonstelling `Rheinische expressionisten` in Bonn.
Samen met klee en Moilliet maakte Macke in 1914 een reis naar Tunesi?. Hier schildert hij een serie aquarellen in krachtige kleuren en tektonische stijl.
Na terugkomst in Duitsland werd Macke opgeroepen om zijn dienstplicht te vervullen.
In september 1914 stierf August Macke op het slagveld aan het Duits-Franse front.
De prismatisch gestructureerde schilderijen van august macke zijn een voorbeeld van Duits orfisme.
4. Pop-art
1. Wat is pop-art?
Het is als het ware het in beeld brengen en de verheerlijking van de consumptiemaatschappij en van de alledaagse banaliteit, soep in blik, Elvis Presley, Mao, spaghetti, Coca Cola en andere supermarktproducten. De naam is afgeleid van 'popular art' en kwam in de jaren zestig aanwaaien uit Amerika en in mindere mate uit Engeland. Het merendeel van de schilderijen heeft grote tot zeer grote afmetingen maar Pop Art bestaat ook uit sculpturen, collages en assemblages. Verschillende materialen werden samen verwerkt: foto's, afval, objecten en verf.
2. Wat wil een pop-art kunstenaar duidelijk maken?
Hoe hij over bepaalde dingen of onderwerpen denkt. Wat zijn gevoelens over dingen zijn.
3. Hoe komt een pop-art kunstenaar aan inspiratie en met wat voor spullen werken ze?
Dat verschilt. De een werkt met abstract expressionisme, en de ander vond inspiratie in tijdschriften, reclames en strips. De spullen die ze kiezen zijn heel alledaags. Bijvoorbeeld, foto?s strips of zelfs gevonden dingen.
Voor het kunstwerk, zie de volgende bladzijde.
Het heet: Unabashed
Gemaakt door: Tommy
Ik kon geen informatie over de kunstenaar vinden want het is een amateur.
het is zonder plaatjes, maar die moet je dan maar ff op internet zoeken