Schilderijverslag: The Portable War Memorial (1968)
Ed Kienholz (postmodernisme) ? The Portable War Memorial (1968)
Kienholz maakt sinds het begin van de jaren zestig zogenaamde environments, het zijn kunstwerken waar de toeschouwer er zich vaak letterlijk kan begeven. De toeschouwer wordt zo omringd door het kunstwerk en kan zo optimaal de sfeer van het werk beleven. Ed Kienholz zelf noemt zijn werken tableaux, dit verwijst naar de gekostumeerde tableaux vivants. De werken zijn vervaardigd door middel van assemblage, alledaagse gebruiksvoorwerpen worden samengevoegd om er iets anders van te maken. Door de voorwerpen in een andere context te plaatsen ontstaat er een nieuwe identiteit voor die voorwerpen.
?Portable War Memorial? is een macabere aanklacht op alles wat met oorlog te maken heeft. Het werk toont ons hoe oorlogen deel uitmaken van ons dagelijks leven, en hoe we dat niet eens meer merken. Het werk is in twee delen verdeelt: links zien we beelden die ons aan het militaire van de oorlog doen denken en rechts zien we klanten aan een snackbar.
Het feit dat het monument hier ?portable? of draagbaar is, toont ons dat oorlogen eindeloos en verwisselbaar zijn. Op het krijtbord mogen namen van slachtoffers gewist en verplaatst worden, dit werk toont ook hoe gevoelloos oorlog is en het anonieme van de slachtoffers.
?Portable War Memorial? is ge?nspireerd op een bekende foto van een groep mariniers die de Amerikaanse vlag hijsen op Mount Haribachi op het eiland Iwo Jima. Het werk toont een groep mariniers die de ?Stars and Stripes? hijsen in de tuintafel, om te dien als parasol. Kienholz geeft kritiek op de absurditeit van de Vietnamoorlog.
Kienholz maakt sinds het begin van de jaren zestig zogenaamde environments, het zijn kunstwerken waar de toeschouwer er zich vaak letterlijk kan begeven. De toeschouwer wordt zo omringd door het kunstwerk en kan zo optimaal de sfeer van het werk beleven. Ed Kienholz zelf noemt zijn werken tableaux, dit verwijst naar de gekostumeerde tableaux vivants. De werken zijn vervaardigd door middel van assemblage, alledaagse gebruiksvoorwerpen worden samengevoegd om er iets anders van te maken. Door de voorwerpen in een andere context te plaatsen ontstaat er een nieuwe identiteit voor die voorwerpen.
?Portable War Memorial? is een macabere aanklacht op alles wat met oorlog te maken heeft. Het werk toont ons hoe oorlogen deel uitmaken van ons dagelijks leven, en hoe we dat niet eens meer merken. Het werk is in twee delen verdeelt: links zien we beelden die ons aan het militaire van de oorlog doen denken en rechts zien we klanten aan een snackbar.
Het feit dat het monument hier ?portable? of draagbaar is, toont ons dat oorlogen eindeloos en verwisselbaar zijn. Op het krijtbord mogen namen van slachtoffers gewist en verplaatst worden, dit werk toont ook hoe gevoelloos oorlog is en het anonieme van de slachtoffers.
?Portable War Memorial? is ge?nspireerd op een bekende foto van een groep mariniers die de Amerikaanse vlag hijsen op Mount Haribachi op het eiland Iwo Jima. Het werk toont een groep mariniers die de ?Stars and Stripes? hijsen in de tuintafel, om te dien als parasol. Kienholz geeft kritiek op de absurditeit van de Vietnamoorlog.