Samenvatting: Hs 2.4
ANW, Scala, hs 2.4
Duurzame ontwikkeling:
Voorzien in behoeften van alle mensen die nu op aarde leven zonder daarmee de mensen die in de toekomst geboren worden de mogelijkheid om in hun behoeften te voorzien in gevaar te brengen.
Duurzaam is vermogen om iets in stand te houden
Ontwikkeling is verandering waarbij soms de groei van het ene ten koste gaat van het andere.
Streven naar een zo gering en effici?nt mogelijk gebruik van energie, grondstoffen, hulpbronnen, bodem en ruimte.
Rekening houden met de grenzen van de natuur!
*Aantekening duurzaam:*
3 vormen van milieu bederf:
- te veel van iets toevoegen -> vervuiling (bv. Stikstofoxide van cv, auto?s en centrales geeft zure regen)
- te veel onttrekken van iets -> uitputting van eindige voorraden (bv. Verstoken van aardgas -> voorraad raakt op)
- ordening van natuur of landschap verstoren -> aantasting (bv. 1000 windturbines in het waddengebied maken het landschap kapot)
De aarde is een open systeem voor energie. Maar niet voor materie. Er komt niets bij. Wat we aan grondstoffen, mineralen en ertsen gebruiken is verloren.
Duurzaamheid heeft een aantal dimensies. Het gaat om een leefbaar milieu, de ecologische dimensie. Maar ook is belangrijk of er voldoende voedsel en dergelijke is voor de hele wereldbevolking, de economische dimensie, en het gaat erom hoe je de welvaart eerlijk verdeelt, de sociaal-politieke dimensie. Daarnaast speelt de culturele dimensie: niet iedereen kijkt op eenzelfde manier tegen de welvaart aan, met als gevolg dat niet elke cultuur voor dezelfde manier van leven kiest.
! Bron 4 !
Door betere voorzieningen en beter voedsel bleven er steeds meer nakomelingen in leven. Voorbehoedsmiddelen zorgden ervoor dat de bevolking niet al te drastisch uitbreidde.
! Bron 6,7,8 !
Merkwaardige paradoxen:
Westerse bewoners hebben ziektes doordat ze te veel eten (vetzucht, hart- en vaatziekten, tandbederf en suikerziekte)
Derde wereldlanden hebben mensen ziektes doordat ze te weinig eten (beriberi, bloedarmoede en scheurbuik)
! Bron 9,10!
Kringloop van stoffen word onderbroken door de export en de import. Het voedsel voor het vee in NL wordt hierheen gebracht maar het mest wordt niet weer terug gebracht. Zo ontstaat er in NL een mestoverschot en in andere landen waar het voer voor het vee vandaan komt een overwerkte bodem.
Door het mestoverschot in NL wordt daar de bodem verzuurd, daardoor krijg je zure regen.
Kappen van regenwouden levert derde wereldlanden geld op en ons hardhout maar op een langere termijn is het slecht voor ons beide. Minder zuurstofproductie, versterking broeikaseffect, woonplek van regenwoudbewoners gaat kapot (zo sterven er dier- en plantsoorten uit) -> biodiversiteit loop terug.
Westerse landen blijven zich vasthouden aan hun eigen ontwikkelingsmodel. Een hoog energie verbruik, aanleg van wegen en vliegvelden. Tegelijk willen ze dat ontwikkelingslanden hun regels herschrijven. Tegen ene aanleg van een stuwmeer in India wordt geprotesteerd maar als er tegen een vliegveld in NL wordt geprotesteerd staan ze raar te kijken.
Het versterkte broeikas, uitputting van grond- en hulpstoffen, zure neerslag en andere kwalijke milieu effecten confronteren ons met de grenzen die de natuur stelt.
Bij systematisch nadenken komen de volgende vragen naar boven:
- heeft de natuur een eigen waarde?
- In hoeverre is de mens onderdeel van de natuur?
- Heeft de manier waarop de mensen met elkaar omgaan invloed op hun relatie met de natuur?
- Is de wijze waarop we de natuur behandelen bepalend voor de manier waarop we met elkaar samenleven?
- Is het nodig onze relatie met de natuur te veranderen? In welk opzicht? En hoe haat dat dan?
Nieuwe natuurwetenschap ( Ren? Descartes 1596-1650) de mens staat boven de natuur. Hij overmeestert de natuur om er meer uit te halen.
Ik denk, dus ik besta. Aan de ene kant was het denken (de ziel) aan de andere kant was het bestaan (het lichaam)
Isaac Newton (1642-1727) ontdekker van de zwaartekracht. Hij wees erop dat de bewegingen in de natuur, zowel op aarde als in het heelal, verliepen volgens hetzlefde mechanisme, namelijk de aantrekkingskracht die massa?s op elkaar uitoefenen. De filosofen uit de 18e eeuw, de tijd van de verlichting, stelden de rede, het verstand, centraal.
De uitbuiting werd een feit (doordat technische ontwikkelingen zich in ene hoog tempo opvolgden) totdat de mens in de 20e eeuw aanliep tegen te grenzen die de natuur stelt?
Tot aan de 17e eeuw werd de natuur gezien als een levend organisch geheel. De natuur werd gezien als datgene waarvan mensen leven, dat hen voedt. Als een moeder die vraagt om respect en eerbied behandelt te worden.
Yin-Yang.
Yin staat voor het aardse, ontvangende, duistere, vrouwelijke.
Yang staat voor het hemelse, bevruchtende, lichtende, mannelijke.
Duurzame ontwikkeling:
Voorzien in behoeften van alle mensen die nu op aarde leven zonder daarmee de mensen die in de toekomst geboren worden de mogelijkheid om in hun behoeften te voorzien in gevaar te brengen.
Duurzaam is vermogen om iets in stand te houden
Ontwikkeling is verandering waarbij soms de groei van het ene ten koste gaat van het andere.
Streven naar een zo gering en effici?nt mogelijk gebruik van energie, grondstoffen, hulpbronnen, bodem en ruimte.
Rekening houden met de grenzen van de natuur!
*Aantekening duurzaam:*
3 vormen van milieu bederf:
- te veel van iets toevoegen -> vervuiling (bv. Stikstofoxide van cv, auto?s en centrales geeft zure regen)
- te veel onttrekken van iets -> uitputting van eindige voorraden (bv. Verstoken van aardgas -> voorraad raakt op)
- ordening van natuur of landschap verstoren -> aantasting (bv. 1000 windturbines in het waddengebied maken het landschap kapot)
De aarde is een open systeem voor energie. Maar niet voor materie. Er komt niets bij. Wat we aan grondstoffen, mineralen en ertsen gebruiken is verloren.
Duurzaamheid heeft een aantal dimensies. Het gaat om een leefbaar milieu, de ecologische dimensie. Maar ook is belangrijk of er voldoende voedsel en dergelijke is voor de hele wereldbevolking, de economische dimensie, en het gaat erom hoe je de welvaart eerlijk verdeelt, de sociaal-politieke dimensie. Daarnaast speelt de culturele dimensie: niet iedereen kijkt op eenzelfde manier tegen de welvaart aan, met als gevolg dat niet elke cultuur voor dezelfde manier van leven kiest.
! Bron 4 !
Door betere voorzieningen en beter voedsel bleven er steeds meer nakomelingen in leven. Voorbehoedsmiddelen zorgden ervoor dat de bevolking niet al te drastisch uitbreidde.
! Bron 6,7,8 !
Merkwaardige paradoxen:
Westerse bewoners hebben ziektes doordat ze te veel eten (vetzucht, hart- en vaatziekten, tandbederf en suikerziekte)
Derde wereldlanden hebben mensen ziektes doordat ze te weinig eten (beriberi, bloedarmoede en scheurbuik)
! Bron 9,10!
Kringloop van stoffen word onderbroken door de export en de import. Het voedsel voor het vee in NL wordt hierheen gebracht maar het mest wordt niet weer terug gebracht. Zo ontstaat er in NL een mestoverschot en in andere landen waar het voer voor het vee vandaan komt een overwerkte bodem.
Door het mestoverschot in NL wordt daar de bodem verzuurd, daardoor krijg je zure regen.
Kappen van regenwouden levert derde wereldlanden geld op en ons hardhout maar op een langere termijn is het slecht voor ons beide. Minder zuurstofproductie, versterking broeikaseffect, woonplek van regenwoudbewoners gaat kapot (zo sterven er dier- en plantsoorten uit) -> biodiversiteit loop terug.
Westerse landen blijven zich vasthouden aan hun eigen ontwikkelingsmodel. Een hoog energie verbruik, aanleg van wegen en vliegvelden. Tegelijk willen ze dat ontwikkelingslanden hun regels herschrijven. Tegen ene aanleg van een stuwmeer in India wordt geprotesteerd maar als er tegen een vliegveld in NL wordt geprotesteerd staan ze raar te kijken.
Het versterkte broeikas, uitputting van grond- en hulpstoffen, zure neerslag en andere kwalijke milieu effecten confronteren ons met de grenzen die de natuur stelt.
Bij systematisch nadenken komen de volgende vragen naar boven:
- heeft de natuur een eigen waarde?
- In hoeverre is de mens onderdeel van de natuur?
- Heeft de manier waarop de mensen met elkaar omgaan invloed op hun relatie met de natuur?
- Is de wijze waarop we de natuur behandelen bepalend voor de manier waarop we met elkaar samenleven?
- Is het nodig onze relatie met de natuur te veranderen? In welk opzicht? En hoe haat dat dan?
Nieuwe natuurwetenschap ( Ren? Descartes 1596-1650) de mens staat boven de natuur. Hij overmeestert de natuur om er meer uit te halen.
Ik denk, dus ik besta. Aan de ene kant was het denken (de ziel) aan de andere kant was het bestaan (het lichaam)
Isaac Newton (1642-1727) ontdekker van de zwaartekracht. Hij wees erop dat de bewegingen in de natuur, zowel op aarde als in het heelal, verliepen volgens hetzlefde mechanisme, namelijk de aantrekkingskracht die massa?s op elkaar uitoefenen. De filosofen uit de 18e eeuw, de tijd van de verlichting, stelden de rede, het verstand, centraal.
De uitbuiting werd een feit (doordat technische ontwikkelingen zich in ene hoog tempo opvolgden) totdat de mens in de 20e eeuw aanliep tegen te grenzen die de natuur stelt?
Tot aan de 17e eeuw werd de natuur gezien als een levend organisch geheel. De natuur werd gezien als datgene waarvan mensen leven, dat hen voedt. Als een moeder die vraagt om respect en eerbied behandelt te worden.
Yin-Yang.
Yin staat voor het aardse, ontvangende, duistere, vrouwelijke.
Yang staat voor het hemelse, bevruchtende, lichtende, mannelijke.