Opdracht: Helmsboro County (1990)
Hans Haacke (activistische kunst) ? Helmsboro County (1990)
Hans Haacke is een Duits beeldend kunstenaar, hij is geboren op 12 augustus 1936 te Keulen. De Duitse concept- en objectkunstenaar maakt kinetische en conceptuele kunst. Met zijn materi?le, biologische en sociologische werken breidde Haacke het traditionele begrip van de beeldhouwkunst en de plastische kunsten uit tot de uitbeelding van systemen.
Haacke legde zich toe op het zichtbaar maken van processen uit de natuurkunde en de natuur, zoals condenseren, vriezen, smelten, zwaartekracht en wind. Zo?n werken behoren tot de conceptual art. Hij ging later ook fotograferen en richtte zich steeds meer op de analyse van de omgang met producten van beeldende kunst.
Hans Haacke is veruit de bekendste vertegenwoordiger van de activistische kunst. Met zijn ?institutionele kritiek? stelde hij al vanaf de vroege jaren zeventig de minder fraaie kant van de kunstwereld aan de kaak.
De activistische kunst richt de aandacht op grote wereldproblemen als milieuvervuiling, urbanistische wildgroei, onderdrukking, armoede, corruptie, prostitutie,? Activistische kunstenaars willen met hun kunst allerhande wantoestanden aan het licht brengen. Politiek, wetenschap en bekommernis voor het milieu versmelten tot een artistiek geheel.
Haacke concentreert zich op de grote economische leiders van de westerse wereld, die controle uitoefenen op de politieke macht en het culturele leven. Hij laat zien hoe ze de wereld naar hun hand zetten, meestal zonder rekening te houden met sociale of humanitaire argumenten. Tegelijkertijd houden ze een vriendelijk gezicht op door als sponsor op te treden voor musea en andere culturele instellingen, door kunstcollecties aan te leggen en kunstenaars te ondersteunen.
Het indrukwekkende werk ?Helmsboro Country? toont de manier waarop Haacke de omstandigheden van het ?kunst maken? kritisch bekijkt, en dit inzicht verwerkt in zijn eigen producties. Het werk bekritiseerd de ex-senator Jesse Helms van wie de ideologische achtergrond een mengeling is van fundamenteel protestantisme en extreem rechtse politieke idee?n. Helms verzette zich openlijk tegen de oprichting van het ?National Endowment for the Arts?.
Haacke?s reactie hierop was een 77 x 203 x 121 cm beeldhouwwerk van hout, karton en papier, die een enorme sigarettendoos vormen, waarvan de inhoud er uit valt. Het werk lijkt op een doos van Marlboro, maar met hier en daar enkele aanpassingen. Op beide kanten staan uitspraken van Frank Saunders en George Weissman, met hun mening inzake kunst. Zij steunde het Philip Morris bedrijf, maar hadden enkel oog voor de financi?le en praktische voordelen van hun steun aan de ?kunst?. Het Philip Morris bedrijf gaf ook financiele steun aan Helms. De foto van Helms is gedrukt op de doos, samen met de tekst ?veni, vidi,vici? (ik kwam, ik zag, ik overwon). De woorden ?Marlboro? en ?20 cigarettes? is respectievelijk vervangen door ?Helmsboro? en ?20 bills of rights?. Dat laatste verwijst naar het Philip Morris bedrijf dat soort van grondwetrollen uitdeelde aan het volk, met hun logo en slogan ?General Foods, Kraft and Miller Beer? erop.
Hans Haacke is een Duits beeldend kunstenaar, hij is geboren op 12 augustus 1936 te Keulen. De Duitse concept- en objectkunstenaar maakt kinetische en conceptuele kunst. Met zijn materi?le, biologische en sociologische werken breidde Haacke het traditionele begrip van de beeldhouwkunst en de plastische kunsten uit tot de uitbeelding van systemen.
Haacke legde zich toe op het zichtbaar maken van processen uit de natuurkunde en de natuur, zoals condenseren, vriezen, smelten, zwaartekracht en wind. Zo?n werken behoren tot de conceptual art. Hij ging later ook fotograferen en richtte zich steeds meer op de analyse van de omgang met producten van beeldende kunst.
Hans Haacke is veruit de bekendste vertegenwoordiger van de activistische kunst. Met zijn ?institutionele kritiek? stelde hij al vanaf de vroege jaren zeventig de minder fraaie kant van de kunstwereld aan de kaak.
De activistische kunst richt de aandacht op grote wereldproblemen als milieuvervuiling, urbanistische wildgroei, onderdrukking, armoede, corruptie, prostitutie,? Activistische kunstenaars willen met hun kunst allerhande wantoestanden aan het licht brengen. Politiek, wetenschap en bekommernis voor het milieu versmelten tot een artistiek geheel.
Haacke concentreert zich op de grote economische leiders van de westerse wereld, die controle uitoefenen op de politieke macht en het culturele leven. Hij laat zien hoe ze de wereld naar hun hand zetten, meestal zonder rekening te houden met sociale of humanitaire argumenten. Tegelijkertijd houden ze een vriendelijk gezicht op door als sponsor op te treden voor musea en andere culturele instellingen, door kunstcollecties aan te leggen en kunstenaars te ondersteunen.
Het indrukwekkende werk ?Helmsboro Country? toont de manier waarop Haacke de omstandigheden van het ?kunst maken? kritisch bekijkt, en dit inzicht verwerkt in zijn eigen producties. Het werk bekritiseerd de ex-senator Jesse Helms van wie de ideologische achtergrond een mengeling is van fundamenteel protestantisme en extreem rechtse politieke idee?n. Helms verzette zich openlijk tegen de oprichting van het ?National Endowment for the Arts?.
Haacke?s reactie hierop was een 77 x 203 x 121 cm beeldhouwwerk van hout, karton en papier, die een enorme sigarettendoos vormen, waarvan de inhoud er uit valt. Het werk lijkt op een doos van Marlboro, maar met hier en daar enkele aanpassingen. Op beide kanten staan uitspraken van Frank Saunders en George Weissman, met hun mening inzake kunst. Zij steunde het Philip Morris bedrijf, maar hadden enkel oog voor de financi?le en praktische voordelen van hun steun aan de ?kunst?. Het Philip Morris bedrijf gaf ook financiele steun aan Helms. De foto van Helms is gedrukt op de doos, samen met de tekst ?veni, vidi,vici? (ik kwam, ik zag, ik overwon). De woorden ?Marlboro? en ?20 cigarettes? is respectievelijk vervangen door ?Helmsboro? en ?20 bills of rights?. Dat laatste verwijst naar het Philip Morris bedrijf dat soort van grondwetrollen uitdeelde aan het volk, met hun logo en slogan ?General Foods, Kraft and Miller Beer? erop.