Filmverslag: U-571
Film: “U-571”
Waarom heb je deze culturele activiteit gekozen?
Een van de leukste culturele activiteiten op de lijst vind ik “film”. Ik ga zelf ook regelmatig naar de film dus waarom zou ik daar niet meteen een CKV-verslag van maken? Een vriend van mij (andere klas, ander jaar) belde me op en vroeg of ik zin had om mee naar de film te gaan. Ik wilde eigenlijk naar een komedie, maar die vriend van mij houdt het allermeeste van oorlogsfilms. Ik persoonlijk ook wel, dus kozen we de film U-571; omdat die draaide in een bioscoop dichtbij en omdat mijn vriend een prachtige preview op de televisie had gezien. De film speelt zich af in de 2e wereldoorlog en dat onderwerp boeit ons allebei.
Wat verwacht je van deze culturele activiteit?
Dit is een Amerikaanse actiefilm, dus misschien komt er wel iets te veel overbodige actie in voor. Dat houd het natuurlijk wel spannend, maar of het dan echt klopt met hoe het er in de 2e wereldoorlog aan toe ging weet ik niet. Het verhaal zal wel over een individu gaan die met andere soldaten in een zinkende duikboot zit of zo iets dergelijks. Die individu staat natuurlijk aan de geallieerde kant. Er zijn veel films gemaakt over de 2e wereldoorlog maar ik vind dat geldt dat elke keer de nieuwste films over dat onderwerp weer de beste zijn. Met het beste spectaculaire camerawerk en goede muziek en vaak hele goede special effects. Dat verwacht ik bij deze film natuurlijk ook wel.
Wat weet je er al van?
Nog niet veel, want die vriend van mij heeft de film uitgekozen. Nou vertrouw ik hem wel dat hij een goede film heeft uitgekozen. Het zou over een duikboot gaan in de 2e wereldoorlog die een missie moet voltooien. Het zou een film zijn met veel actie. Er is naar mijn idee weinig reclame gemaakt voor deze film. Alleen wat posters bij verschillende bioscopen en geen radio- of televisiereclame.
Schrijf 15 woorden op die in je gedachte komen bij deze culturele activiteit.
Spannend, nat, das boot, waterdruk, onderwaterbommen, moffen, baas boven baas, verdrinkingsdood, marine, manschappen, weinig zuurstof, U-boot, hakenkruis, drukmeter, stealt-schip, zinkende, bommenwerper, geallieerden.
Analyse
Inhoud
Opbouw
De Amerikanen weten behoorlijke schade toe te brengen aan de Duitse onderzee?r. Aan boord bevindt zich de Enigma codeermachine, waarmee de Duitde U-boten met elkaar communiceren. De geallieerden moeten de codes die deze machine gebruikt kraken, wat anders kunnen ze waarschijnlijk de oorlog niet winnen. Een speciale missie vertrekt om zich voor te doen als Duitse hulptroep en vervolgens het schip te enteren, de Enigma te stelen en de onderzee?r tot zinken te brengen zodat de Duitsers niet weten dat de Enigma in verkeerde handen is gevallen. Als ze met een amerikaanse duikboot met een hakenkruis erop de duitse duikboot naderen doen ze net alsof ze de duitse manschappen willen redden uit de kapotte Duitse duikboot. Als bijna iedereen in de Amerikaanse zit, als gijzelaar, word de duikboot door een torpedeo tot zinken gebracht. De rest (bijna alleen maar geallieerden) gaat verder met de codeermachine in de deels kapotte boot, naar Engeland. Het is een uiterst geheime missie, dus ze moeten door Duitse en Engelse verdedigingslinies heen (of liever eronderdoor), maar redden het wel al zijn ze nog maar met een stuk of 5 man over.
Karakterisering hoofd- en bijfiguren
In het begin van de film gaat Lt. Andrew Tyler (Matthew McConaughey) naar het trouwfeest van Commander Mike Dahlgren (Bill Paxton). Deze Andrew wil dolgraag ook net als Mike commander van een duikboot worden. En daar zeurt hij tijdens de missie zelfs nog over! Ik vind hem een beetje de hoofdpersoon van de film, gewoon omdat hij erg vaak in beeld is en veel van de plannen bedenkt, en hij is ook degene die de Enigma pakt. Hij is een bijna kaalgeschoren marinier die goed zijn best doet.
Commander Mike Dahlgren (Bill Paxton) is net getrouwd en moet daarna meteen de misie leiden, hoewel hij maar weinig in beeld is. Het is een stille man die altijd kalm blijft.
Thomas Kretschman (Mike Jones) is het watje van de bemanning, die eigenlijk van Duitse afkomst is, maar dat niet wil laten merken omdat hij anders misschien gepest wordt. Hij is overigens de enige duitssprekende van de bemanning en daarom is hij belangrijk als ze zogenaamd de Duitse mannen gaan redden.
Ik ga verder niet zoveel op de personages in. De reden hiervoor is dat eigenlijk de hele film een militaire missie is, en de meeste personen spelen gewoon soldaten, en die rollen lijken veel op elkaar. Aan het eind is iedereen bang en vecht voor zijn leven. De film is ook niet zo gericht op de verschillende rollen, maar vooral op het verhaal. Misschien komt dit wel doordat ze niet weten hoe het er zich in de duikboot heeft afgespeelt.
Filmgenre
Het genre is actie (thriller) omdat er ook veel angst wordt opgewekt.
Idee
De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar ik denk zelf dat het verhaal in de duikboot zelf (bijvoorbeeld hoe de mensen sterven) gewoon verzonnen is, maar dat de missie wel echt bestaan heeft.
Thematiek en boodschap
Ik denk niet dat er een speciale boodschap in de film zit, alleen net als bij alle oorlogsfilms, hoe erg en hoe gevaarlijk de 2e wereldoorlog was.
Wie speelt er mee en welke middelen
Bezetting van de rollen
HOOFDROLLEN BIJROLLEN
MATTHEW McCONAUGHEY
BILL PAXTON
MIKE JONES
JON BON JOVI
HARVEY KEITEL
JAKE WEBER
Het onderscheid tussen hoofdpersoon en bijpersoon is moeilijk te maken want ze zitten toch allemaal in de boot en ziet ze elke keer. De bemanning is natuurlijk veel groter, maar als ze allemaal in de Amerikaanse boot zitten, gaat natuurlijk een groot deel van de bemanning dood door de torpedo, en er blijft nog maar een klein deel over.
Ik denk dat ze Jon Bon Jovi een bijrol hebben gegeven omdat er verder geen ander bekend persoon aan de film meewerkt.
Het spel van de acteurs
Matthew Mcconaughey: Hij speelt een drukke jongeman die de leiding over het schip wil hebben. Ik vind niet dat hij stressbestendig is want hij moet zich weleens afreageren op iets of iemand, en in zo’n benauwde duikboot valt dat niet mee!
Bill Paxton: Hij speelt een stille zakelijke scheepsleider die hoe dan ook, altijd rustig blijft in de situatie waarin hij zit. Hij praat zonder dialect natuurlijk.
Mike Jones: Dit is het al eerder genoemde watje van de bemanning, maar ze kunnen hem niet missen, want hij moet functioneren als tolk Duits-Engels! Hij is heel verlegen en bang en zegt niet veel
Zoals al eerder genoemd vormt de rest van de acteurs eigenlijk een rol: Gespannen, angstige, stille maar sterke soldaten, en daar is niet zoveel onderscheid in te herkennen.
Regisseur
De regisseur van de film is Jonathan Mostow. Ik heb informatie over hem gezocht, en de eerste film waar hij een beetje bekend mee werd, is “Breakdown”uit 1997. Voor zover ik iets heb kunnen vinden, heeft hij alleen nog maar actiefilms en thrillers geregisseerd, namelijk een stuk of 3. Ik heb jammer genoeg niks kunnen vinden over een stijl of iets dergelijks van hoe hij films maakt.
Theater-hulpmiddelen
Aangezien bijna de hele film zich midden op of in de Atlantische oceaan afspeelt, is bijna het enige decor een duikboot. Maar ze worden een keer aangevallen door een stealth schip, waar ze onderdoor varen. Allebei de duikboten die in de film voorkomen zijn oud voor die tijd en het Duitse schip functioneert ook nog maar half omdat het al voordat de missie begon aan is gevallen door andere Amerikaanse schepen. Met name de belichting is zeer goed in de schepen, want de benauwde angstige sfeer is de hele film te “proeven”.
Hoe is dit filmproduct gemaakt?
Camera-instelling
In een duikboot is weinig ruimte, en dus ook weinig ruimte voor sommige camera-effecten zoals camerabeweging en in/uitzoomen. Deze komen dan ook maar weinig of niet voor. Effecten zouden misschien ook wel de militaire sfeer gedeeltelijk weghalen. Er zijn zelfs effecten toegepast om deze sfeer te maken. Bijvoorbeeld, elke keer dat je de duikboot boven water van bovenaf ziet, lijkt het net alsof dit door een onervaren cameraman vanuit een helicopter wordt gefilmd. Een hoop gestoeker dan dus! Onder water geldt dit juist weer niet, dit is perfect vloeiend gefilmt met prachtige belichting (misschien een beetje overdreven oceaanblauw).
Door de belichting en het benauwde geluid krijg je zelf ook goed het gevoel dat je ook zo diep onder water zit. Het valt mij ook op dat er bij snelle actiefilms (dat is deze film soms ook wel) ook weinig gebruikt wordt gemaakt van effecten die langzaam gaan, bijvoorbeeld vertekende lenzen of onscherpe lenzen, en die zijn er bij U-571 natuurlijk ook eigenlijk niet.
Vormen van montage
In deze film zitten geen ingewikkelde flashbacks en/of tijdsversnellingen. Alleen de saaie “vaarstukken” slaan ze natuurlijk over. Het is du een continue vertelwijze.
Betekenis van geluid
Ik heb deze film niet met Dolby Digital? beluisterd maar met gewoon Dolby Surround?, dus het echte bioscoopeffect was er niet. De geluidseffecten bij bommen en dergelijke waren dan ook niet zo geweldig. Er was natuurlijk een live sfeer anders is het natuurlijk niet spannend meer (niet dat een verteller alles verteld en voorzegt).
De muziek in de film was wel heel goed. Van dat zware klassiek was heel goed bij onder water past. Ik weet niet of je de film Das Boot hebt gezien, maar met ongeveer die muziekstijl wordt ongeveer dezelfde sfeer als bij Das Boot opgewekt.
Achtergrondinformatie
De mening van de FilmFreaks: bron http://infothuis.nl/filminfo/cgi-bin/loader?/filminfo/mif85000.html
De jaren 1950 waren hoogtijdagen voor oorlogsavonturen op het witte doek; in een tijd van koude oorlog zocht men naar helden. In de loop der jaren is het accent echter verschoven naar het drama achter een oorlog, en sinds de val van het ijzeren gordijn hebben we nog maar weinig oorlogsfilms gezien die puur avontuur waren.
Het afgelopen jaar komen de helden weer terug. Mensen die alles opofferen voor het algemene doel in volledige overgave zonder motieven van zelfbehoud.
Misschien is het voer voor sociologen die over 30 jaar het aangrijpen als een duidelijk signaal van de hang naar ongenuanceerde zekerheden in deze tijd. Het verhaal van U-571 is betrekkelijk eenvoudig, maar de film haalde toch de krantenkoppen doordat de regering van Groot-Brittannie zich stoorde aan het feit dat de film pretendeert dat de onderschepping van de Enigma, door de Amerikanen in 1942, van cruciaal belang voor de oorlog was, terwijl de Britten reeds een jaar eerder de Enigma wisten te veroveren. Het is daarom leuk te zien dat de film in ons land toch een historische verantwoording meerkreeg.
Informatie over de film:
Regisseur: Jonathan Mostow
Genre: oorlog/thriller
Tijdsduur: 115 minuten
Taal: Duits/Engels
Jaar: 2000
De mening van enkele “scholieren”, Bron:http://www.scholieren.f2s.com/movie.html
Het is een goede film met een hoog realisme gehalte. Het is echt de moeite waard om er naar toe te gaan. Het blijft spannend tot het einde van de film.
Informatie over de filmproductie, bron http://www.u-571.com
About the production
What happens when you put a cast and crew of over 300 people through a movie that has cramped and claustrophobic sets, lots of water, night-time exterior shooting, manufactured saltwater rain and open seas? This was the one question that was on everyone's mind when principal photography began.
"We felt like we were spread all over the Mediterranean. We spent a little over 10 weeks shooting the interiors of both the American and German submarines in Rome and then went to Malta for all the exterior photography," explains Ms. De Laurentiis.
Mostow always insisted upon authenticity to all departments during pre-production, and the crew delivered when it came time to shoot.
He explains, "If you do things for real, it looks real and has a certain quality. It not only helps the visual quality on film, but it also helps the performances because the actors have to manufacture less in their own heads about what's going on. The more stimuli that you can give them on set, the better performances you get."
The director went so far as to have retired WWII submariners on the set during every minute of shooting to ensure the authenticity of the action.
"We put the actors through technically complex submarine instruction, the curriculum of which was designed by our technical advisor, Vice-Admiral Hannifin," says Mostow.
The actors agreed. Bill Paxton admits, "When I first saw the sets of these boats, I was amazed. They went to great expense and effort to create the details of this movie."
David Keith continues, "It's by far the best art direction I've ever seen. It was pure realism when you saw the sets both in Rome and in Malta."
Matthew McConaughey agreed, saying that the film's realism made the acting come that much easier.
"Sometimes you didn't feel like you had to act; you were really reacting to what was happening because it was all so real, from the rain and wind to the gimbal simulating the depth charges."
According to Ms. De Laurentiis, "Every day was a challenge for every department and it was demanding for Jonathan. There was a lot of homework that had to be done for what would happen tomorrow as well as the following week. Production was a handful."
Cinematographer Oliver Wood adds, "This was a very strange picture to shoot. We started off inside the submarine where the biggest lights were 150-watt tiny little peppers. Then when we were outside, we used gigantic Musco lights, lighting vast areas of ocean. We went from the smallest to the biggest, making this a movie of extremes for me."
As for shooting in the tanks in Malta, Wood had an even bigger challenge on hand. "When shooting in the tank, we can only shoot in one direction which makes it rather like shooting a stage play," he says. "The other problem is that we're on the edge of a cliff on an island that is known to be windy. Whenever the wind blows differently, everything changes. This made each night different. Even when we thought we had it figured out, we'd come in the next day and have to start all over."
Costume Designer Ferry, too, faced many challenges during filming, thanks to the needed rain sequences in the tanks.
She says, "I've never had to make as many clothes as I had to on this film because we were always in water. The challenge for me was to keep the actors as comfortable as possible in the many miserable situations."
Fortunately for the crew‹as well as the cast‹the relationships forged during the production was a welcome respite to some of the exhausting shooting locations.
"It's been a killer collaboration," McConaughey proclaims. "Everyone has been happy to work with each other. We're all here to make the best movie possible and stay true to our own characters."
This made for the ideal working environment for the actors during production. "One of the producer's job is by definition to create a space where everyone can do their best work," McConaughey continues, "And from the way I feel, I think we've done some really good work."
For Mostow, the fact that the cast and crew enjoyed the entire production was more than gratifying, given the diverse mix of ages, races and nationalities who lent their time and expertise to U-571.
"I believe what united everyone," says Mostow, "was the sense that we were paying tribute to a generation of brave men that went before us."
"The sad truth is that many young people today have no idea what occurred in World War II, much less the Battle of the Atlantic," he says. "It is my sincere hope that people will see U-571 and be motivated to study about the real-life heroes who fought to preserve world freedom."
Een duidelijk beeld
Ik heb deze film al vanaf de eerste minuten goed gevonden, alleen al omdat er nu erg weinig films worden gemaakt over oorlogen die geweest zijn in verhouding met andere decennia (10-tal jaren). De explosies en sfeer die er wordt opgewekt zijn heel goed. Een minpunt vind ik dat het allemaal zo is “nageaapt” van Das Boot, maar dat is natuurlijk ook een geweldige film. Ik maak dit verslag als de film al een aantal weken in de bioscoop draait. Het blijkt achteraf niet zo’n succes in Nederland. De enige reden die ik kan verzinnen voor dit is dat het onderwerp van de film niet zo origineel is en misschien ook dor (te) weinig reclame. Het spel van de acteurs was zeer goed, er werd veel paniek gezaaid. Als ik deze film een punt moest geven kreeg hij van mij een 8.5!