Biografie: Carel Willink
(Albert) Carel Willink het leven.
De Nederlandse kunstschilder carel willink werd geboren op 7 Maart 1900 in Amsterdam als oudste van twee zoons, waar zijn vader Jan Willink een garagebedrijf had.
Gestimuleerd door zijn vader, zelf amateur-schilder, kreeg Carel Willink al vroeg belangstelling voor beeldende kunst. Zij bezochten musea en tentoonstellingen en schilderden soms samen landschappen. Enkele jeugdwerken zijn bewaard gebleven.
Na de HBS af te hebben, ging Willink in 1918 bouwkunde studeren aan de Technische Hogeschool in Delft, maar in november 1919 brak hij de studie af. Om zich verder in het schilderen te bekwamen, probeerde hij toegelaten te worden tot de academie in Düsseldorf. Toen dat niet lukte, trok hij in 1920 naar Berlijn.
Bij Hochschule, kreeg hij toegang, hield hij het slechts enkele weken uit. Daarna nam hij les op de particuliere academie van Hans Baluschek, een schilder van stadsgezichten. Hoewel Willink bekend is geworden als magisch realist schilderde carel willink tot 1924 onder invloed van schwitters, klee, chagall, kandinsky
Hij trouwde op 27-4-1927 met Maria van der Meulen. Uit het amalgaam van beleefde invloeden ontwikkelde Willink na 1930 zijn karakteristieke kunst, uitgevoerd in een zeer realistische stijl, met veel aandacht voor de stofuitdrukking. Hij schilderde stadspleinen met negentiende-eeuwse bebouwing en landschappen waarin classicistische of neoclassicistische gebouwen en terrassen met verweerde stenen beelden baden in het schrille licht dat uit onweersachtige luchten valt. In deze toneelmatige wereld lijken de schaarse menselijke figuren als toevallige bezoekers terechtgekomen. De centrale thematiek van zijn werk heeft Willink later, in 1950, treffend aangeduid als ´de confrontatie met de nooit geruststellende, nooit geheel kenbare verschijningswereld, waarin het kleinste en meest vertrouwde voorwerp plotseling een vreesaanjagend onbegrijpbaar ´ding´ kan worden, een wereld, vreemd en afschuwelijker in haar hooghartige geslotenheid dan de benauwendste angstdroom´. In de periode tussen 1930 en 1940 legt hij zich vooral toe op het maken van zelfportretten.
Omstreeks 1930 werd Willinks reputatie als een van de belangrijkste Nederlandse schilders van zijn tijd gevestigd. Opvallend is dat vooral schrijvers zich zeer positief over hem uitlieten.
Na de echtscheiding met Maria van der Meulen (21-2-1930) trouwde hij op 20-9-1933 met Wilma Henriëtte Johanna Jeuken.
Na overlijden van Wilma Henriëtte Johanna Jeuken (25-4-1960) trouwde hij op 17-2-1969 met Mathilda Maria Theodora de Doelder
Na echtscheiding (2-6-1977) trouwt hij op 5-7-1977 met Sylvia Maria Elisabeth Quiel. Uit zijn vier huwelijken werden geen kinderen geboren.
Carel Willink is gestorven op: 19 oktober 1983 in Amsterdam
Zijn werk in het algemeen
Willinks werk omvat naast tekeningen ruim 300 schilderijen, waaronder een aanzienlijk aantal zelfportretten, portretten van zijn vrouwen en vrienden en portretten in opdracht. De belangrijkste dingen van zijn meeste schilderijen waren de persoon zelf die stond altijd centraal op het schilderij en de achtergrond en de kleding waren ook wel belangrijk. Ook de handen speelden een belangrijke rol en het kleurgebruik was ook heel belangrijk (het licht)Op zijn meeste schilderijen keken de mensen somber. Hij tekende altijd alles wat hij zag zelfs de kreukels en ook de knoopjes deed hij zelfs heel precies. Ook al waren de mensen er niet even blij mee want sommige mensen wouden dat Carel hun mooi tekende zonder kreukels en met een blij gezicht maar Carel wou alleen tekenen wat hij zag! Hij werkte op de meeste schilderijen heel mooi schilderachtig en heel fotografisch net of het een foto was dat vond hij het mooist. Hij schilderde altijd ruimtelijk en bij de meeste in kleur maar hij heeft ook een paar schilderijen die in zwart wit zijn. Stofuitdrukking was ook belangrijk op zijn schilderijen en vroeger schilderde hij landschappen met terassen. De schilder Carel Willink (1900-1983) is vooral bekend om zijn magisch realistische schilderijen, of 'imaginair realistisch' zoals hij ze zelf noemde.
Bespreking van schilderij
Zelfportret
Dit schilderij verschijnt ter gelegenheid van het honderdste geboortejaar van Carel Willink, als eerbetoon aan een indrukwekkend kunstenaarschap. Deze beknopte terugblik concentreert zich op twee karakteristieke thema's in Willinks werk: de zelfportretten en de schilderijen waarin architectuur een belangrijke rol speelt. Op het zelfportret heeft hij schilderachtig gewerkt en heel fotografisch hij heeft het portret ruimtelijk geschilderd en in kleur. Op het portret staat zijn hoofd centraal op het schilderij maar de omgeving speelt niet zo?n belangrijke rol.
bron en inleiding waarom ik deze schilder heb gekozen
Ik heb deze schilder gekozen omdat ik de videoband had gezien in de klas en ik vond zijn schilderijen zo mooi dat ik het over Carel Willink wou houden en ik had er al een keer over gehoord. En omdat ik al wat informatie had over Carel Willink was het veel makkelijker en kon ik sneller beginnen. En mijn vader wist er ook al veel van want hij heeft ook een keer vroeger een werkstuk moeten maken over Carel Willink. En ik had ook een keer een boek gelezen over schrijvers en daar stond Carel Willink ook in en ik vond het leukst om het over hem te houden want die andere leken me niks en die hadden andere al en ik wou niet hetzelfde als de andere. Ik heb de informatie van internet en van mijn vader en uit boeken uit de bibliotheek en ik heb gebeld naar het museum voor informatie.
(Albert) Carel Willink
inleiding
1.het leven van Carel Willink
2.zijn werk in het algemeen
3.bespreking van schilderij
4.bron en inleiding waarom ik deze schilder heb gekozen
De Nederlandse kunstschilder carel willink werd geboren op 7 Maart 1900 in Amsterdam als oudste van twee zoons, waar zijn vader Jan Willink een garagebedrijf had.
Gestimuleerd door zijn vader, zelf amateur-schilder, kreeg Carel Willink al vroeg belangstelling voor beeldende kunst. Zij bezochten musea en tentoonstellingen en schilderden soms samen landschappen. Enkele jeugdwerken zijn bewaard gebleven.
Na de HBS af te hebben, ging Willink in 1918 bouwkunde studeren aan de Technische Hogeschool in Delft, maar in november 1919 brak hij de studie af. Om zich verder in het schilderen te bekwamen, probeerde hij toegelaten te worden tot de academie in Düsseldorf. Toen dat niet lukte, trok hij in 1920 naar Berlijn.
Bij Hochschule, kreeg hij toegang, hield hij het slechts enkele weken uit. Daarna nam hij les op de particuliere academie van Hans Baluschek, een schilder van stadsgezichten. Hoewel Willink bekend is geworden als magisch realist schilderde carel willink tot 1924 onder invloed van schwitters, klee, chagall, kandinsky
Hij trouwde op 27-4-1927 met Maria van der Meulen. Uit het amalgaam van beleefde invloeden ontwikkelde Willink na 1930 zijn karakteristieke kunst, uitgevoerd in een zeer realistische stijl, met veel aandacht voor de stofuitdrukking. Hij schilderde stadspleinen met negentiende-eeuwse bebouwing en landschappen waarin classicistische of neoclassicistische gebouwen en terrassen met verweerde stenen beelden baden in het schrille licht dat uit onweersachtige luchten valt. In deze toneelmatige wereld lijken de schaarse menselijke figuren als toevallige bezoekers terechtgekomen. De centrale thematiek van zijn werk heeft Willink later, in 1950, treffend aangeduid als ´de confrontatie met de nooit geruststellende, nooit geheel kenbare verschijningswereld, waarin het kleinste en meest vertrouwde voorwerp plotseling een vreesaanjagend onbegrijpbaar ´ding´ kan worden, een wereld, vreemd en afschuwelijker in haar hooghartige geslotenheid dan de benauwendste angstdroom´. In de periode tussen 1930 en 1940 legt hij zich vooral toe op het maken van zelfportretten.
Omstreeks 1930 werd Willinks reputatie als een van de belangrijkste Nederlandse schilders van zijn tijd gevestigd. Opvallend is dat vooral schrijvers zich zeer positief over hem uitlieten.
Na de echtscheiding met Maria van der Meulen (21-2-1930) trouwde hij op 20-9-1933 met Wilma Henriëtte Johanna Jeuken.
Na overlijden van Wilma Henriëtte Johanna Jeuken (25-4-1960) trouwde hij op 17-2-1969 met Mathilda Maria Theodora de Doelder
Na echtscheiding (2-6-1977) trouwt hij op 5-7-1977 met Sylvia Maria Elisabeth Quiel. Uit zijn vier huwelijken werden geen kinderen geboren.
Carel Willink is gestorven op: 19 oktober 1983 in Amsterdam
Zijn werk in het algemeen
Willinks werk omvat naast tekeningen ruim 300 schilderijen, waaronder een aanzienlijk aantal zelfportretten, portretten van zijn vrouwen en vrienden en portretten in opdracht. De belangrijkste dingen van zijn meeste schilderijen waren de persoon zelf die stond altijd centraal op het schilderij en de achtergrond en de kleding waren ook wel belangrijk. Ook de handen speelden een belangrijke rol en het kleurgebruik was ook heel belangrijk (het licht)Op zijn meeste schilderijen keken de mensen somber. Hij tekende altijd alles wat hij zag zelfs de kreukels en ook de knoopjes deed hij zelfs heel precies. Ook al waren de mensen er niet even blij mee want sommige mensen wouden dat Carel hun mooi tekende zonder kreukels en met een blij gezicht maar Carel wou alleen tekenen wat hij zag! Hij werkte op de meeste schilderijen heel mooi schilderachtig en heel fotografisch net of het een foto was dat vond hij het mooist. Hij schilderde altijd ruimtelijk en bij de meeste in kleur maar hij heeft ook een paar schilderijen die in zwart wit zijn. Stofuitdrukking was ook belangrijk op zijn schilderijen en vroeger schilderde hij landschappen met terassen. De schilder Carel Willink (1900-1983) is vooral bekend om zijn magisch realistische schilderijen, of 'imaginair realistisch' zoals hij ze zelf noemde.
Bespreking van schilderij
Zelfportret
Dit schilderij verschijnt ter gelegenheid van het honderdste geboortejaar van Carel Willink, als eerbetoon aan een indrukwekkend kunstenaarschap. Deze beknopte terugblik concentreert zich op twee karakteristieke thema's in Willinks werk: de zelfportretten en de schilderijen waarin architectuur een belangrijke rol speelt. Op het zelfportret heeft hij schilderachtig gewerkt en heel fotografisch hij heeft het portret ruimtelijk geschilderd en in kleur. Op het portret staat zijn hoofd centraal op het schilderij maar de omgeving speelt niet zo?n belangrijke rol.
bron en inleiding waarom ik deze schilder heb gekozen
Ik heb deze schilder gekozen omdat ik de videoband had gezien in de klas en ik vond zijn schilderijen zo mooi dat ik het over Carel Willink wou houden en ik had er al een keer over gehoord. En omdat ik al wat informatie had over Carel Willink was het veel makkelijker en kon ik sneller beginnen. En mijn vader wist er ook al veel van want hij heeft ook een keer vroeger een werkstuk moeten maken over Carel Willink. En ik had ook een keer een boek gelezen over schrijvers en daar stond Carel Willink ook in en ik vond het leukst om het over hem te houden want die andere leken me niks en die hadden andere al en ik wou niet hetzelfde als de andere. Ik heb de informatie van internet en van mijn vader en uit boeken uit de bibliotheek en ik heb gebeld naar het museum voor informatie.
(Albert) Carel Willink
inleiding
1.het leven van Carel Willink
2.zijn werk in het algemeen
3.bespreking van schilderij
4.bron en inleiding waarom ik deze schilder heb gekozen